“تدان” تورش اطلاعاتی را از بین می برد

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه گذاری ایرانیان گفت: باید به دنبال از بین بردن تورش بود و لازمه این اقدام این است که از زوایای مختلف به گزارش های مالی نگاه شود، بنابراین به جای انحصاری کردن “تدان” بهتر است تکثر اطلاعات وجود داشته باشد و کاربران با انواع تحلیل ها مواجه شوند.

در بازار سرمایه شفافیت یک آیتم اساسی است و معمولاً بورس های بزرگ دنیا دنبال از بین بردن تورش اطلاعات هستند تا یک گروه یا بخش زودتر از گروه های دیگر از اطلاعات خبردار نشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه گذاری ایرانیان؛ با بیان این مطلب درباره اهمیت سامانه “تدان” گفت: وقتی اطلاعات به صورت کاغذی منتشر می شد فاصله دریافت اطلاعات بین کاربران زیاد بود. به طوریکه اول شرکت به شکل کاغذی به بورس اطلاعات را اعلام می کرد بعد از آن بورس به کارگزار اعلام می کرد و فردای آن در روزنامه ها منتشر می شد، بنابراین تا اطلاعات دست سهامداران خرد می رسید ، سه روز طول می کشید.

سید مصطفی صفاری در ادامه افزود: خوشبختانه با ایجاد سامانه کدال فاصله دریافت اطلاعاتی به حداقل ممکن رسید اما همچنان این نکته که یک تورش اطلاعاتی، وجود دارد مطرح بود که با “تدان” این تورش به حداقل ممکن می رسد.

وی با بیان اینکه تورش اطلاعات مانع چرخش آزاد اطلاعات مهم در بازارهای مالی می شود، گفت: هم اکنون اطلاعات به سرعت منتشر می شود، اما اینکه اطلاعات ناشران درست است یا نه باید توسط کارشناسان بورس مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و از آنها اطلاعات تکمیلی خواسته شود. این در حالی است که هم اکنون امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات بر روی کدال در قالب سامانه “تدان” فراهم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه، با تأکید بر اینکه باید تمامی نهادهای رسمی بازار سرمایه امکان کامنت گذاری در سامانه تدان را داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است علاوه بر مشاوران سرمایه گذاری هر نهاد و فردی که از دیدگاه سازمان سمت رسمی دارد این اجازه را داشته باشد که در کامنت گذاری مشارکت کند.

وی ادامه داد: نباید به این موضوع نگاه انحصاری داشت بلکه هر نهاد ثبت شده ای که توان علمی و عملی در جهت تحلیل و بررسی دارد، از شرکت های مشاور سرمایه گذاری گرفته تا شرکت های سبدگردان و سرمایه گذاری باید بتوانند از این امکان بهره مند شوند.

صفاری گفت: باید به دنبال از بین بردن تورش بود و لازمه این اقدام این است که از زوایای مختلف به گزارش های مالی نگاه شود، بنابراین به جای انحصاری کردن “تدان” بهتر است تکثر اطلاعات وجود داشته باشد و کاربران با انواع تحلیل ها مواجه شوند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه گذاری ایرانیان در ادامه این دیدگاه، پیشنهاد داد: وقتی امکان کامنت گذاری از طرف گروه ها و نهادهای مختلف وجود داشته باشد می توان امکان امتیاز دهی به تحلیل ها را در قالب ستاره گذاری نیز ایجاد کرد و بدین ترتیب به مرور زمان تحلیلگر و نهاد های سرمایه گذاری که توسط کاربران و سهامداران امتیاز بیشتری را کسب کنند هم فرصت های بهتری را برای خود و هم برای بازار ایجاد می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تعدد دیدگاه منجر به سردرگمی سهامداران خرد می شود، گفت: قرار نیست به بازار خط داده شود بلکه وقتی یک اعلامیه می آید و تحلیلگران از زوایای مختلف آنرا تجزیه و تحلیل می کنند، اطلاعیه از همه جوانب تحلیل می شود و هر نهاد و فردی می تواند مستندات تحلیل خود را ارائه کند و بعد از آن تصمیم گیری با شخص سهامدار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه “تدان” بازار سازی نیست. بلکه شفاف سازی اطلاعات به عهده کدال است و تجزیه و تحلیل اطلاعات امکانی است که در تدان داده شده، پس نباید همه تحلیل ها به یک سمت و سو باشد بلکه می توان از همه دیدگاه های صاحبنظران بهره مند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *