سوالات متداول در خصوص صدور گواهی الکترونیک

چگونه می توانم اعتبار توکن خود را چک کنم؟

جهت چک نمودن میزان اعتبار گواهی الکترونیکی می بایست وارد مرورگر Internet Explorer شده و سپس منوی Tools را انتخاب و بروی زیر منوی Internet Options کلیک نمائید و سپس تب Content را انتخاب و بروی دکمه Certificates کلیک نمائید و سپس در پنجره باز شده گواهی مورد نظر را پیدا کرده و در ستون Expiration Date تاریخ انقضای گواهی را مشاهده و چک نمائید.

آیا دفاتر ثبت نام امکان استفاده از خدمات حضوری در محل را دارند یا خیر؟

بلی، امکان استفاده از خدمات حضوری در محل متقاضیان وجود دارد و این خدمات فقط شامل تهران و حومه ی تهران می باشد و در حال حاضر امکان خدمات در شهرستان ها وجود ندارد و شرکت ها میبایست قبل از وازیر وجه با دفتر ثبت نام مورد نظر خود تماس گرفته و هماهنگی های لازم را به عمل آورند.

همچنین تعرفه ی مربوط به خدمات در محل برای متقاضیانی که در تهران هستند با متقاضیانی که شامل حومه تهران میشوند متفاوت است.

تعویض توکن چه لزومی دارد و اگر توکن تعویض نشود چه اتفاقی می افتد؟

قطعاً تعویض توکن مزایای زیادی برای کاربران به همراه خواهد داشت ولی از طرفی با توجه به فراخوانی که از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه اعلام شده شرکت ها موظف به تعویض سخت افزار توکن در زمان تعیین شده می باشند و این امر صرفاً با هماهنگی قبلی با دفاتر ثبت نام انجام پذیر می باشد و در غیر این صورت بعد از اتمام فرجه امکان ورورد به سامانه کدال با هر توکنی به جز Parskey وجود نخواهد داشت.

تا چه زمانی فرصت داریم توکن خود را تعویض نماییم؟

طبق آخرین اطلاعایه مربوط به مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه، آخرین زمان تعویض سخت افزار توکن،  ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۹۵ می باشد، لذا این زمان فقط توسط این مرکز قابل تمدید می باشد.

آیا می توان مدارک را برای دفتر ثبت نام ارسال نمود؟

خیر ، صاحبان گواهی یا وکیل قانونی شرکت می بایست پس از هماهنگی با دفتر ثبت نام و تعیین وقت قبلی و با دردست داشتن اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) یا حضور وکیل قانونی ایشان به همراه اصل وکالت نامه و اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) به دفتر ثبت نام مراجعه نمایند.

در چه مواقعی نیاز به تکمیل فرم ابطال می باشد؟

فرم ابطال در شرایط زیر از سمت شرکت تکمیل میشود:

  1. درخواست کننده گواهی شخص جدید بوده و گواهی مربوط به شخص قبلی بیشتر از ۳۰ روز اعتبار داشته باشد.
  2. مفقود یا معیوب شدن سخت افزار توکن
  3. درج اطالعات نادرست در توکن
  4. پاک شدن گواهی، کلید خصوصی و یا کلید عمومی

چرا باید همه اطلاعات فرم در خواست صدور وارد شود ؟؟ این فرم ها مگر جهت استخدام است؟ و رزومه شخصی من به چه درد سازمان بورس میخورد؟

کلیه ی فرم های مربوط به صدور / ابطال گواهی مورد تائید سازمان می باشد ، لذا دفاتر ثبت نام به عنوان مجری، ملزم به رعایت کلیه قوانینی می باشند که از آن سازمان به آنها اعلام گردیده است.

لذا خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات خود را در این زمینه با کارشناسان خود در سازمان بورس و اوراق بهادار در میان بگذارید.

آیا یک شخص عادی که هیچ شرکتی ندارد می تواند توکن داشته باشد؟

خیر نمی تواند ، زیرا فقط شرکت هایی که از سمت سازمان به مرکز میانی معرفی شده اند می توانند برای ورود به سامانه کدال، امضای دیجیتال (توکن) داشته باشند.

آیا می توانیم فقط برای مدیر عامل توکن دریافت نمائیم؟

پاسخ این سوال را می بایست با کارشناس خود در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح فرمائید، زیرا کارشناسان دفتر ثبت نام ، فقط ملزم به صدور گواهی بر اساس اسامی که از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه به آنان اعلام گردیده، می باشند.

در صورت بلاک شدن توکن چه باید کرد؟

نرم افزار unblock مدتی است بدلایل امنیتی برای هیچ کاربری ارسال نمیشود ، لذا جهت رفع مشکل خود به موارد ذیل توجه فرمائید:

  • درصورتی که کاربر در تهران ساکن باشد، می بایست با در دست داشتن اصل کارت شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه) خود به همان دفتر ثبت نامی که توکن را دریافت نموده مراجعه نماید.
  • درصورت عدم حضور صاحب گواهی، میتواند نمایند ای معرفی نماید و نماینده می بایست با دردست داشتن معرفی نامه و اصل کارت شناسایی به همراه توکن به همان دفتر ثبت نامی که توکن برایش صادر گردیده مراجعه نماید.
  • برای رفع مشکل کاربران شهرستان امکان ارتباط از طریق Remot میسر میباشد.

لذا از کاربرانی که در شهرستان حضور دارند تقاضا می شود قبل از تماس واحدRa ، برنامه Team viewer   را حتما بروی سیستم خود نصب نمایند.

آیا جهت دریافت توکن می توان به دفترخانه اسناد رسمی یا سازمان ثبت مراجعه نمود؟

خیر، برای دریافت توکن های مربوط به سازمان بورس جهت ورود به سامانه کدال فقط می بایست به دفاتر مجاز اعلام شده از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه مراجعه نمائید

دفاترثبت نام مجاز مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه مربوط به سازمان بورس به شرح ذیل می باشد:

برای دانلود فرم های مربوط به ابطال یا صدور توکن جدید یا تمدید توکن میبایست از کجا اقدام شود؟

ابتدا وارد سایت http://rayanbourse.irمیشوید، سپس در قسمت خدمات صدور توکن RA بروی لینک فرایند صدور گواهی الکترونیکی کلیک نموده و کلیه ی فرایند ها را مرحله به مرحله دنبال کنید.

آیا این امکان وجود دارد که توکن ها را با تاریخ بالاتری تمدید نمود؟

خیر ، تاریخ اعتبار بصورت پیش فرض توسط سیستم تعریف می شود و گواهی هایی که از تاریخ ۹۵/۰۵/۰۱ صادر شده است، تاریخ اعتبارشان ۲ سال از زمان صدور می باشد و گواهی هایی که قبل از تاریخ مذکور صادر شده است، یکساله میباشد.

معرفی شرکت ها، سازمان ها و حتی اسامی نفرات به چه صورت انجام می شود و در صورت عدم معرفی، شرکت ها چه کاری باید انجام دهند؟

معرفی شرکت ها، سازمان ها و حتی معرفی نفرات جدید از طریق معرفی نامه ای که برای کارشناس خود در سازمان بورس ارسال می نمایند انجام می شود و سپس سازمان بورس اسامی شرکت ها و نفرات جدید را با مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه مکاتبه می کند و در نهایت آن مرکز اسامی جدید را به دفاتر ثبت نام اعلان می کنند و در نتیجه شرکت ها می بایست اسامی را با کارشناسان امور مشتریان چک نمایند

لازم بذکر است متن معرفی نامه میبایست با کارشناسان سازمان بورس چک شود.

اگر Userpin اشتباه وارد شود چه اتفاقی می افتد؟ تا چند بار می توان اشتباه زد؟

اگر User Pin بعد از ۵ مرتبه اشتباه وارد شود توکن lock شده و میبایست با دفتر ثبت نامی که توکن را برای شما صادر نموده اند تماس بگیرید.

آیا برای تکمیل فرم تعهد هیئت مدیره امضای تمامی اعضای هیئت مدیره الزامی است؟

بله تمامی اعضای هیئت مدیره می بایست فرم معرفی نامه و تعهد نامه هیئت مدیره را امضا نموده و پایین فرم مهر شود (در صورت لزوم می توانید به راهنمای تکمیل این فرم مراجعه نمائید) و درصورتیکه به شخصی از اعضا دسترسی نداشته باشند می توانند با حداقل امضا (به طور مثال اگر همه ی اعضا ۵ نفر هستند ، حداقل ۳ نفر باید امضا کنند) به دفاتر RA مراجعه نموده و پس از انجام مراحل صدور گواهی توسط همکاران RA فرم تعهد پانزده روزه را تکمیل و تحویل کارشناس صدور گواهی داده و اصل فرم تعهد نامه را جهت تکمیل امضا با خود ببرند.

لازم به ذکر است اسامی اعضای هیئت مدیره توسط کارشناس صدور گواهی با روزنامه آخرین تغییرات مطابقت داده میشود و در صورت هرگونه تناقض، امکان صدور گواهی وجود نخواهد داشت.

در فرم صدور آیا الصاق عکس صاحب گواهی ضروری است؟

بله، الصاق عکس صاحب گواهی ضروری است.

آیا در متن وکالتنامه باید مورد خاصی در نظر گرفته شود؟

بله، در متن وکالتنامه میبایست عبارت ذیل در نظر گرفته شود:

“مورد وکالت: جهت مراجعه به کلیه مراجع ذیصلاح از جمله شرکت رایان بورس و دوایر تابعه و اقدام به اخذ توکن و انجام گواهی امضاء الکترونیک و احذ رمزهای مربوطه از طرف موکلین و نیز انجام کلیه اقدامات لازم از طرف موکلین در بورس و اوراق بهادار و امضاء اوراق، فرمها و دفاتر و گواهی امضاء مدارک در دفتر اسناد رسمی از طرف موکل و انجام سایر تشریفات قانونی آنچه لازمه و مقدمه مورد وکالت باشد از بدو امر تا خاتمه.

حدود اختیارات : امضاء و اقدام و عمل وکیل باحق توکیل بغیر ولوکرارا جایگزین امضاء و اقدام و عمل موکل است نافذ و دارای رسمیت بوده بنحویکه در هیچ یک از مراحل و مراجع نیازی به حضور و امضاء مجدد موکل نباشد. این سند فقط در نفس .کالت و بشرح سطور مذکور در فوق موثر میباشد.”

آیا برای دریافت توکن حضور شخص الزمی است؟

جهت دریافت توکن حضور صاحب گواهی به همراه اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) یا حضور وکیل قانونی ایشان به همراه اصل وکالت نامه و اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) الزامی می باشد.

سخت افزار توکن ما سفید است چگونه بفهمیم که Parskey است یا Epass؟

در صورتی که بروی سخت افزار توکن نام سازمان بورس و لوگوی آن درج شده باشد، توکن Parskey می باشد و در غیر این صورت توکن شما هر چه باشد مورد تائید سازمان نبوده و می بایست مطابق با روال صدور گواهی، تعویض گردد.

آیا می توان Userpin را تغییر داد؟ چگونه؟

بله،  Userpin قابل تغییر می باشد و جهت تغییر آن می بایست با کارشناسان امور مشتریان تماس حاصل نمائید.

برای دریافت توکن چه مدارکی مورد نیاز می باشد؟

ابتدا وارد سایت http://rayanbourse.ir می شوید، سپس در قسمت خدمات صدور توکن RA بروی لینک فرایند صدور گواهی الکترونیکی کلیک نموده و کلیه ی فرایند ها را مرحله به مرحله دنبال کنید.

آیا برای استفاده از توکن های جدید نیاز به نرم افزار خاصی می باشد؟

بله، با توجه به اینکه توکن های جدید (Parskey) نیاز به میان افزار مخصوص به خود می باشند ، لذا می بایست برای دانلود میان نرم افزار جدید، وارد سایت کدال  شده، سپس بروی ورود کاربران کلیک نموده و در قسمت پایین سایت بروی تب دانلودها کلیک نموده و سپس بروی سایر امکانات کلیک و در پایان جهت دانلود میان افزار بروی لینک ” دانلود نرم افزار توکن های parskey” کلیک نمائید.

آیا امکان ورود به سامانه ی کدال با توکن های قدیمی (توکن شیشه ای Gemalto) یا (توکن سفیدEpass3003)، امکان پذیر می باشد یا خیر؟

با توجه به فراخوانی که از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه اعلان گردیده، امکان ورود به سامانه کدال با توکن های قدیمی فقط تا ۲۵ آذر ماه امکان پذیر می باشد و از این تاریخ به بعد ، ورود به سامانه فقط با توکن های   Parskey  امکان پذیر میباشد، مگر این تاریخ از سمت آن مرکز مجدداً تمدید گردد.

از کجا میتوانم، میزان هزینه و شماره حساب ها جهت صدور و تمدید توکن ها را ببینیم؟

ابتدا وارد سایت http://rayanbourse.ir شده و سپس در پایین سایت در قسمت صدور گواهی بروی تعرفه های صدور گواهی الکترونیکی کلیک نمائید.