سوالات متداول

سوالات متداول در خصوص فرایند صدور گواهی الکترونیکی

  • چگونه می توانم اعتبار توکن خود را چک کنم؟ جهت چک نمودن میزان اعتبار گواهی الکترونیکی می بایست وارد مرورگر Internet Explorer شده و سپس منوی Tools را انتخاب و بروی زیر منوی Internet Options کلیک نمائید و سپس تب Content را انتخاب و بروی دکمه Certificates کلیک نمائید و سپس در پنجره باز شده گواهی مورد نظر را پیدا کرده و در ستون Expiration Date تاریخ انقضای گواهی را مشاهده و چک نمائید.
  • آیا دفاتر ثبت نام امکان استفاده از خدمات حضوری در محل را دارند یا خیر؟ بلی، امکان استفاده از خدمات حضوری در محل متقاضیان وجود دارد و این خدمات فقط شامل تهران و حومه ی تهران می باشد و در حال حاضر امکان خدمات در شهرستان ها وجود ندارد و شرکت ها میبایست قبل از وازیر وجه با دفتر ثبت نام مورد نظر خود تماس گرفته و هماهنگی های لازم را به عمل آورند.همچنین تعرفه ی مربوط به خدمات در محل برای متقاضیانی که در تهران هستند با متقاضیانی که شامل حومه تهران میشوند متفاوت است.
  • تعویض توکن چه لزومی دارد و اگر توکن تعویض نشود چه اتفاقی می افتد؟ قطعاً تعویض توکن مزایای زیادی برای کاربران به همراه خواهد داشت ولی از طرفی با توجه به فراخوانی که از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه اعلام شده شرکت ها موظف به تعویض سخت افزار توکن در زمان تعیین شده می باشند و این امر صرفاً با هماهنگی قبلی با دفاتر ثبت نام انجام پذیر می باشد و در غیر این صورت بعد از اتمام فرجه امکان ورورد به سامانه کدال با هر توکنی به جز Parskey وجود نخواهد داشت.
  • تا چه زمانی فرصت داریم توکن خود را تعویض نماییم؟ طبق آخرین اطلاعایه مربوط به مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه، آخرین زمان تعویض سخت افزار توکن، ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۹۵ می باشد، لذا این زمان فقط توسط این مرکز قابل تمدید می باشد.
  • آیا می توان مدارک را برای دفتر ثبت نام ارسال نمود؟ خیر ، صاحبان گواهی یا وکیل قانونی شرکت می بایست پس از هماهنگی با دفتر ثبت نام و تعیین وقت قبلی و با دردست داشتن اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) یا حضور وکیل قانونی ایشان به همراه اصل وکالت نامه و اصل کارت ملی و اصل یکی از مدارک شناسایی (شناسنامه / گواهی نامه / پاسپورت) به دفتر ثبت نام مراجعه نمایند.
  • در چه مواقعی نیاز به تکمیل فرم ابطال می باشد؟ درخواست کننده گواهی شخص جدید بوده و گواهی مربوط به شخص قبلی بیشتر از ۳۰ روز اعتبار داشته باشد، مفقود یا معیوب شدن سخت افزار توکن، درج اطالعات نادرست در توکن و پاک شدن گواهی، کلید خصوصی و یا کلید عمومی.
  • چرا باید همه اطلاعات فرم در خواست صدور وارد شود ؟ این فرم ها مگر جهت استخدام است؟ و رزومه شخصی من به چه درد سازمان بورس میخورد؟ کلیه ی فرم های مربوط به صدور / ابطال گواهی مورد تائید سازمان می باشد ، لذا دفاتر ثبت نام به عنوان مجری، ملزم به رعایت کلیه قوانینی می باشند که از آن سازمان به آنها اعلام گردیده است، لذا خواهشمند است پیشنهادات و انتقادات خود را در این زمینه با کارشناسان خود در سازمان بورس و اوراق بهادار در میان بگذارید.
  • آیا یک شخص عادی که هیچ شرکتی ندارد می تواند توکن داشته باشد؟ خیر نمی تواند ، زیرا فقط شرکت هایی که از سمت سازمان به مرکز میانی معرفی شده اند می توانند برای ورود به سامانه کدال، امضای دیجیتال (توکن) داشته باشند.
  • آیا می توانیم فقط برای مدیر عامل توکن دریافت نمائیم؟ پاسخ این سوال را می بایست با کارشناس خود در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح فرمائید، زیرا کارشناسان دفتر ثبت نام ، فقط ملزم به صدور گواهی بر اساس اسامی که از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه به آنان اعلام گردیده، می باشند.
  • در صورت بلاک شدن توکن چه باید کرد؟ درصورتی که کاربر در تهران ساکن باشد، می بایست با در دست داشتن اصل کارت شناسایی (کارت ملی یا شناسنامه) خود به همان دفتر ثبت نامی که توکن را دریافت نموده مراجعه نماید.
  • آیا جهت دریافت توکن می توان به دفترخانه اسناد رسمی یا سازمان ثبت مراجعه نمود؟ خیر، برای دریافت توکن های مربوط به سازمان بورس جهت ورود به سامانه کدال فقط می بایست به دفاتر مجاز اعلام شده از سمت مرکز صدور گواهی میانی دولتی بازار سرمایه که شامل دفتر ثبت نام شرکت رایان بورس و فرابورس تهران می باشد، مراجعه نمائید.

سوالات متداول در خصوص آموزش

  • روش ثبت نام در کلاس های آموزش کدال به چه صورت است؟ در ابتدا با واحد آموزش با شماره تلفن 41721000 داخلی 3 تماس بگیرید و پس از اطمینان از ظرفیت کلاس فرم مربوطه را تکمیل و به همراه فیش واریزی به آدرس ایمیل training@rayanbourse.ir  ارسال نمایید.
  • برگزاری کلاس در رایان بورس به چه صورت است؟ کلاس های آموزش کدال به بخش تقسیم می شوند: مجازی، حضوری و حضور در محل برگزار میشود.
  • کلاس مجازی به چه صورت برگزار می شود؟ آموزش جامع اطلاع رسانی ناشران کدال بر روی بستر اسکای روم برگزار میشود و همچنین دسترسی به سرور تستی نیز برای مدعوین وجود دارد.
  • تعداد نفرات حاضر در کلاس ها به چه صورت است؟ تعداد نفرات در جهت افزایش کیفیت آموش با حد اکثر تعداد 8 نفر برگزار میشود.
  • هزینه آموزش به چه صورت است؟ هزینه آموزش داخل فرم ثبت نام بر اساس نوع آموزش تعیین شده است.
  • در این دوره چه مطالبی آموزش داده میشود؟ در دوره آموزش کدال نحوه افشاو انتشار، تکمیل فرم ها برای تمام اطلاعیه های سامانه کدال آموزش داده میشود که شرح جزئیات سرفصل ها در وصل سایت بخش آموزش موجود می باشد.

سوالات متداول در خصوص سدرا (وب سرویس)

  • نحوه درخواست وب سرویس به چه صورت است؟ جهت ثبت درخواست وب سرویس اشخاص حیقیق و حقوقی می بایست به وب سایت این شرکت، بخش خدمات شرکت / سرویس داده ای مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل و ارسال نمائید.
  • سرویس کدال به چه افرادی ارائه می شود؟ وب سرویس فقط به متقاضیان حقوقی ارائه می شود و اشخاص حقیقی فقط می توانند به آرشیو اطلاعیه های کدال دسترسی داشته باشند
  • از چه طریقی می توان به آرشیو اطلاعیه ها دسترسی پیدا کرد؟ امکان دسترسی به آرشیو اطلاعیه ها از طریق پنل مدیریت وب سرویس به آدرس https://cplvas.rbcapi.ir میباشد.
  • هزینه وب سرویس کدال چقدر است؟ تعرفه های وب سرویس در بخش سرویس های داده ای - سدرا موجود می باشد.
  • به چه صورت می توان به وب سرویس سنم دسترسی پیدا کرد؟ سرویس های سنم فقط در اختیار شرکت هایی که مجوز پردازش اطلاعات مالی از سازمان بورس و اوراق بهادار دارند، ارائه می شود.
  • آیا اطلاعات بصورت گزارش آماده وجود دارد؟ خیر، کلیه ی اطلاعیه های کدال بصورت خام و پردازش نشده و در قالب API با فرمت داده ای Json ارائه میشود.
  • در صورت بروز خطا در سرویس به چه صورت پیگیری کنیم؟ کافیست جزئیات خطای خود را از طریق آدرس ایمیل data@rayanbourse.ir با ما درمیان بگذارید تا همکاران ما در اولین فرصت و با بالاترین اولویت موارد را پیگیری و برطرف نمایند.